Kledingketen Primark gaat zich binnenkort vestigen in winkelgebied Westerhaven in Groningen.
Dat meldt Dagblad van het Noorden dinsdag. Ingewijden vertellen tegenover de krant dat Primark een oogje heeft op de leegstaande winkelruimte boven de Media Markt. Voorheen was daar Intersport gevestigd.
Mogelijk probleem is dat de ruimte geen ingang heeft op de begane grond. Daar zou Primark over in gesprek zijn met Media Markt.
Geruchten over Primark naar Groningen
Er gaan al tijden geruchten over de komst van Primark naar Groningen. De winkel zou mogelijk in het pand van de Bijenkorf aan de Herestraat komen, die in 2016 zijn deuren sluit. In Arnhem en Enschede heeft Primark ook zijn intrek genomen in voormalige Bijenkorf-vestigingen. Nu lijkt het erop dat Primark voor Westerhaven kiest.
De Groningse Linda Drent begon vorig jaar een Facebook-actie om Primark naar Groningen te halen. Inmiddels heeft ze meer dan 20.000 likes verzameld en lijkt haar wens uit te komen.
Primark in Nederland
Primark breidde de afgelopen twee jaar sterk uit in Nederland en heeft op dit moment 11 vestigingen in ons land. De komst van Primark kan goed zijn voor de lokale economie, blijkt uit recent onderzoek van marktonderzoeker Locatus. Het aantal bezoekers aan een winkelgebied met een Primark nam met gemiddeld 30 procent toe in Rotterdam, Hoofddorp, Zaandam en Almere.
Tijdens de economische crisis van de afgelopen jaren heeft Primark als één van de weinige modewinkels geprofiteerd van de lage prijzen. Daar staat tegenover dat de Ieren zich regelmatig moeten verdedigen tegen actiegroepen die vraagtekens stellen bij de duurzaamheid van het assortiment.
Succes van Primark
Het succes van Primark – in 1969 in Ierland gestart als Penneys en daarna via het Verenigd Koninkrijk gestaag gegroeid in de rest van Europa – rust op drie peilers. Op de eerste plaats is er de heldere doelgroep, zo stelt het Britse vakblad Retailgazette. Dat zijn jonge vrouwen, vaak tieners en twintigers, met een zeer beperkt budget.
Tweede troef: Primark is steeds meer een gewaardeerd merk. Primark verkoopt niet online, maar maakt wel handig gebruik van sociale media om de collectie onder de aandacht van tieners te brengen. Volgens een recente Britse peiling drong Primark in december afgelopen jaar voor het eerste door in de top-10 lijst van meest gewaardeerde merken in het VK.
Derde kenmerk van Primark is de focus op warenhuizen waar het prettig shoppen is. Hiermee onderscheidt Primark zich van veel andere modemerken die een duale strategie volgen. Uiteraard is het wel de vraag of de Ierse detailhandelaar de toenemende populariteit van online shoppen kan blijven negeren.